Często w gabinecie psychologa używamy zwrotu rozwój poznawczy. Sfera poznawcza to nic innego jak procesy, dzięki którym dziecko poznaje świat. Jest to m.in. pamięć, spostrzeganie, uwaga.
Czy w zaburzeniach spektrum autyzmu można mówić o charakterystycznych deficytach poznawczych? Tak. W ciągu ostatnich lat wielokrotnie podejmowano próby zdefiniowania typowych deficytów poznawczych charakterystycznych dla zaburzeń ze spektrum autyzmu. Wyodrębniono trzy obszary badań:
(1) nieprawidłowości w zakresie teorii umysłu, (2) teorię słabej centralnej koherencji oraz (3) deficyty funkcji wykonawczych.
Więcej wkrótce
źródło: Bojda Agnieszka, Srebnicki Tomasz , Konowałek Łukasz [i in.]: Słaba centralna koherencja – rozwój i koncepcja konstruktu, metody badania, Psychiatria Polska, 2021, vol. 55, nr 6, s.1373-1386. DOI:10.12740/PP/OnlineFirst/120931